LA MILLORA ESCOLAR, L’ASSESSORAMENT I LA FORMACIÓ EN CONTEXTOS DE POSTMODERNITAT (Marta B.)
Llibre: VAILLANT, D I MARCELO, C (2001). Las tareas del formador. Málaga: Ariel.
- Reptes actuals dels centres educatius per a cooperar en construir societats més democràtiques.
El repte actual consisteix en crear les condicions per a que puguin donar-se, a les escoles i centres de formació, processos d’aprenentatge, d’innovació, i formació dissenyats pels propis formadors, d’ambients d’aprenentatge que donen peu als professors a aprendre i a les escoles a millorar. És la imatge d’una escola com a una comunitat d’aprenentatge on els formadors investiguen, estudien, observen, parlen de la seva ensenyança i s’ajuden uns als altres.
“El currículum de la formación del profesorado debería ayudar a los profesores en formación a desarrollar un compromiso con la idea de que la escuela, en una democracia, es responsable de promover los valores democráticos y de preparar a los alumnos para que sean buenos ciudadanos”. (Edmunsan 1990:718)
- Claus per al canvi del professorat.
Els professors ha de posar-se metes realistes i han d’aprofitar les experiències prèvies que hagin tingut però, a més han d’intentar conèixer millor altres centres, institucions, metodologies, estratègies, recursos... per tal d’innovar i progressar. Han de buscar millores a llarg termini, alternatives i diferent punts de vista. També han d’estar contínuament en contacte amb la realitat.
A part, hem de passar a considerar als futurs professors com a investigadors que aprenen indagant, buscant respostes a les seves qüestions. A més, s’han de relacionar amb altres professionals que treballin en el mateix àmbit.
Per últim, els professionals han de potenciar la seva actitud reflexiva, crítica i investigadora utilitzant estratègies com diaris, casos, indagació en l’aula, portafolis o carpeta pedagògica, mapes conceptuals...
- Claus per al canvi dels centres educatius.
Els centres educatius tenen que ser espais amplis i lluminosos. Tenen que condicionar cap a un aprenentatge experimental i significatiu. És a dir, l’ambient que s’ha de viure a l’escola ha de ser l’adequat per a que els infants puguin adquirir l’aprenentatge bàsic i necessari per tal de poder autorealitzar-se i preparar-se per al seu futur personal i professional.
A més, del que fa referència a l’ambient/estructura hem de parlar sobre el professionals de l’àmbit. Ells han de ser persones que treballin en equip i busquin un objectiu comú, l’aprenentatge dels alumnes. També, se li ha de donar més importància a la figura del tutor i les seves funcions. Aquest, ha de tenir una sèrie d’habilitats com ara l’empatia, la comunicació, l’assertivitat... entre altres i alhora ha de saber coordinar a tots els professionals que estiguin en contacte amb els seus alumnes.
Per últim, esmentar que les expectatives dels professionals han de ser realistes, que ha de realitzar reunions, observacions, supervisions i assessorament i que els centres han d’estar en contacte directe amb altres centres.
- Quina és la societat/el món on s’insereix l’assessorament?
Segons la informació estreta de Vaillant i Marcelo al llibre Las Tareas del Formador, el professional que forma part de l’àmbit de l’assessorament té cabuda en diversos àmbits de la societat actual. Al llibre, el autors parlen sobre aquest àmbits. Primerament, parla sobre la formació inicial del professorat i ens explica que els formadors dissenyen el currículum a partir d’unes preguntes que tracten sobre els objectius de l’educació, com varien aquests objectius segons els alumnes, com es poden aconseguir els objectius proposats i com podem saber si els hem assolit. També en parla sobre quines són les funcions del professional que treballa a les aules. Bàsicament, formen a futurs professors, controlen la certificació i explica que la institució té doble funció. Per una banda, és un agent de canvi i per l’altre, contribueix a la socialització.
Desprès, ens parla sobre els formadors que treballen en làmbit de la inserció professional dels professors principiants. En aquest cas, remarca la importància que té l’estudi de la carrera ja que és el camí que ha de recórrer una persona per arribar a ser un bon professional. Acaba aquests àmbit fent referència a la figura del mentor i ens explica que aquest és un professional que assessora a un professor principiant. Per aquest motiu en diu que el mentor ha de tenir una sèrie de característiques com ara empatia i habilitats comunicatives.
Per últim, parla sobre la figura del formador en la formació contínua dels docents. Remarca que en aquest cas el formador ha d’estar actualitzat i preparat per afrontar els canvis de la societat.
- En quines condicions es desenvolupa actualment la formació, l’assessorament, etc. per al canvi educatiu?
Com que al llibre trobem aportacions de professionals de l’assessorament podem intuir que la formació que tenim actualment no acaba de cobrir totes les necessitats que actualment tenim a les aules, no ens acaba de solucionar els problemes amb els que ens podem trobar. Per tant, podem millorar la formació que oferim modificant els programes de formació docent ja que no ens donen els resultats que esperem perquè els propis formadors no tenen la formació necessària. A tot això, li hem d’afegir que la formació no es relaciona directament amb problemes reals.
- Claus dels processos d’assessorament per a aportar canvis en el desenvolupament professional del professorat.
Personalment, crec la formació de formadors és molt important per a canviar el sistema educatiu i que, com bé em comentat anteriorment ens tenim que centrar molt més en la realitat, em de cobrir les necessitats que la societat té actualment per tal de poder continuar progressant i avançant. És a dir, hem de buscar quines són les habilitats, capacitats de cadascú per tal de potenciar-les i arribar al màxim desenvolupament integral.
Claus dels processos d’assessorament per a aportar canvis en els centres educatius.
En el cas de l’assessorament en els centre educatius, hem d’intentar modificar altres aspectes com ara la relació família-escola-societat. Per tant, per a que un canvi obtingui un resultat positiu, hem de treballar en equip i hem de participar-hi tots per tal d’intentar aportar les nostres idees i arribar a un consens. A més, hem de veure el canvi com una possibilitat de millora i no li hem de tenir por als resultats, al que pugui passar.
- Claus dels processos d’assessorament per a aportar canvis en els centres educatius.
En el cas de l’assessorament en els centre educatius, hem d’intentar modificar altres aspectes com ara la relació família-escola-societat. Per tant, per a que un canvi obtingui un resultat positiu, hem de treballar en equip i hem de participar-hi tots per tal d’intentar aportar les nostres idees i arribar a un consens. A més, hem de veure el canvi com una possibilitat de millora i no li hem de tenir por als resultats, al que pugui passar.
Llibre: VAILLANT, D I MARCELO, C (2001). Las tareas del formador. Málaga: Ariel.
- Reptes actuals dels centres educatius per a cooperar en construir societats més democràtiques.
El repte actual consisteix en crear les condicions per a que puguin donar-se, a les escoles i centres de formació, processos d’aprenentatge, d’innovació, i formació dissenyats pels propis formadors, d’ambients d’aprenentatge que donen peu als professors a aprendre i a les escoles a millorar. És la imatge d’una escola com a una comunitat d’aprenentatge on els formadors investiguen, estudien, observen, parlen de la seva ensenyança i s’ajuden uns als altres.
“El currículum de la formación del profesorado debería ayudar a los profesores en formación a desarrollar un compromiso con la idea de que la escuela, en una democracia, es responsable de promover los valores democráticos y de preparar a los alumnos para que sean buenos ciudadanos”. (Edmunsan 1990:718)
- Claus per al canvi del professorat.
Els professors ha de posar-se metes realistes i han d’aprofitar les experiències prèvies que hagin tingut però, a més han d’intentar conèixer millor altres centres, institucions, metodologies, estratègies, recursos... per tal d’innovar i progressar. Han de buscar millores a llarg termini, alternatives i diferent punts de vista. També han d’estar contínuament en contacte amb la realitat.
A part, hem de passar a considerar als futurs professors com a investigadors que aprenen indagant, buscant respostes a les seves qüestions. A més, s’han de relacionar amb altres professionals que treballin en el mateix àmbit.
Per últim, els professionals han de potenciar la seva actitud reflexiva, crítica i investigadora utilitzant estratègies com diaris, casos, indagació en l’aula, portafolis o carpeta pedagògica, mapes conceptuals...
- Claus per al canvi dels centres educatius.
Els centres educatius tenen que ser espais amplis i lluminosos. Tenen que condicionar cap a un aprenentatge experimental i significatiu. És a dir, l’ambient que s’ha de viure a l’escola ha de ser l’adequat per a que els infants puguin adquirir l’aprenentatge bàsic i necessari per tal de poder autorealitzar-se i preparar-se per al seu futur personal i professional.
A més, del que fa referència a l’ambient/estructura hem de parlar sobre el professionals de l’àmbit. Ells han de ser persones que treballin en equip i busquin un objectiu comú, l’aprenentatge dels alumnes. També, se li ha de donar més importància a la figura del tutor i les seves funcions. Aquest, ha de tenir una sèrie d’habilitats com ara l’empatia, la comunicació, l’assertivitat... entre altres i alhora ha de saber coordinar a tots els professionals que estiguin en contacte amb els seus alumnes.
Per últim, esmentar que les expectatives dels professionals han de ser realistes, que ha de realitzar reunions, observacions, supervisions i assessorament i que els centres han d’estar en contacte directe amb altres centres.
- Quina és la societat/el món on s’insereix l’assessorament?
Segons la informació estreta de Vaillant i Marcelo al llibre Las Tareas del Formador, el professional que forma part de l’àmbit de l’assessorament té cabuda en diversos àmbits de la societat actual. Al llibre, el autors parlen sobre aquest àmbits. Primerament, parla sobre la formació inicial del professorat i ens explica que els formadors dissenyen el currículum a partir d’unes preguntes que tracten sobre els objectius de l’educació, com varien aquests objectius segons els alumnes, com es poden aconseguir els objectius proposats i com podem saber si els hem assolit. També en parla sobre quines són les funcions del professional que treballa a les aules. Bàsicament, formen a futurs professors, controlen la certificació i explica que la institució té doble funció. Per una banda, és un agent de canvi i per l’altre, contribueix a la socialització.
Desprès, ens parla sobre els formadors que treballen en làmbit de la inserció professional dels professors principiants. En aquest cas, remarca la importància que té l’estudi de la carrera ja que és el camí que ha de recórrer una persona per arribar a ser un bon professional. Acaba aquests àmbit fent referència a la figura del mentor i ens explica que aquest és un professional que assessora a un professor principiant. Per aquest motiu en diu que el mentor ha de tenir una sèrie de característiques com ara empatia i habilitats comunicatives.
Per últim, parla sobre la figura del formador en la formació contínua dels docents. Remarca que en aquest cas el formador ha d’estar actualitzat i preparat per afrontar els canvis de la societat.
- En quines condicions es desenvolupa actualment la formació, l’assessorament, etc. per al canvi educatiu?
Com que al llibre trobem aportacions de professionals de l’assessorament podem intuir que la formació que tenim actualment no acaba de cobrir totes les necessitats que actualment tenim a les aules, no ens acaba de solucionar els problemes amb els que ens podem trobar. Per tant, podem millorar la formació que oferim modificant els programes de formació docent ja que no ens donen els resultats que esperem perquè els propis formadors no tenen la formació necessària. A tot això, li hem d’afegir que la formació no es relaciona directament amb problemes reals.
- Claus dels processos d’assessorament per a aportar canvis en el desenvolupament professional del professorat.
Personalment, crec la formació de formadors és molt important per a canviar el sistema educatiu i que, com bé em comentat anteriorment ens tenim que centrar molt més en la realitat, em de cobrir les necessitats que la societat té actualment per tal de poder continuar progressant i avançant. És a dir, hem de buscar quines són les habilitats, capacitats de cadascú per tal de potenciar-les i arribar al màxim desenvolupament integral.
Claus dels processos d’assessorament per a aportar canvis en els centres educatius.
En el cas de l’assessorament en els centre educatius, hem d’intentar modificar altres aspectes com ara la relació família-escola-societat. Per tant, per a que un canvi obtingui un resultat positiu, hem de treballar en equip i hem de participar-hi tots per tal d’intentar aportar les nostres idees i arribar a un consens. A més, hem de veure el canvi com una possibilitat de millora i no li hem de tenir por als resultats, al que pugui passar.
- Claus dels processos d’assessorament per a aportar canvis en els centres educatius.
En el cas de l’assessorament en els centre educatius, hem d’intentar modificar altres aspectes com ara la relació família-escola-societat. Per tant, per a que un canvi obtingui un resultat positiu, hem de treballar en equip i hem de participar-hi tots per tal d’intentar aportar les nostres idees i arribar a un consens. A més, hem de veure el canvi com una possibilitat de millora i no li hem de tenir por als resultats, al que pugui passar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada