Lectura escollida:
W. APPLE, MICHAEL. (1986). Ideologia y curriculo. Madrid: Akal ( universitaria).
1. Reptes actuals dels centres educatius per a cooperar en construir societats més democràtiques.
Les institucions educatives solen ser els principals agents transmissors d’una cultura dominant efectiva. A un nivell filosòfic es poden entendre a un nivell de diverses practiques teòriques i històriques on hi ha “tradició selectiva” . La selecció es la forma en que el passat i el present , i es posa èmfasi en determinants significats i practiques , això provoca una cultura dominant , on es reflexa a les escoles o organitzacions.
L’autor Michael W.Appel cita textualment : “Si pensamos en el proceso educativo , en los procesos más amplios de formación social dentro de instituciones como la familia , en la organización y definiciones prácticas del trabajo , en la tradición selectiva en un nivel intelectual y teórico , veremos que todas estas fuerzas están implicadas en una elaboración y reelaboración continua de una cultura dominante efectiva , o de una sección de classe dominante que se impone a otras”.
Els centres educatius han de deslligar-se de qüestions econòmiques , socials i politiques per obtenir el resultats desitjats , com fomentar un pensament crític i no únic , per a crear ciutadans lliures.
2. Claus per al canvi del professorat.
Els el professorat , educadors o professionals han de re aprendre noves pràctiques , i reorganitzar la seva idea de ensenyament per educació , des de la teoria i practiques , com per exemple la evolució del sistema memorístic a un sistema més de potenciar les capacitats per afrontar el reptes de la vida i la societat.
MichaelW.Appel tracta aquest tema : “ El sometimiento de nuestras actividades cotidianas como educadores a un escrutinio político y económico , la consideración de la escuela cmo parte de un sistema de mecanismos destinados a la reproducción económica y cultural , no conduce simplememnte a un cuestionamiento de las prácticas educativas predominantes. A través de la formación del profesorado , mejora de los curriculums , etc. “.
3. Claus per al canvi dels centres educatius.
Com dèiem en l’anterior pregunta tot és un conjunt relacionat on el canvi s’ha de produir des de els centres , per a que el professorat vegi la direcció que el centre vol adoptar i seguir . Un altre punt és denotar la importància del document del currículum , i fer un canvi d’ell mateix per a la millora. Si es centrem en uns objectius reals i possibles és possible un canvi efectiu.
4. Quina és la societat/el món on s’insereix l’assessorament.
L’assessorament està vinculat en tots els àmbits de la societat , tot té una base teòrica i practica necessitada d’evolucionar i adaptar-se buscant les millores tant a organitzacions o professionals per a obtenir un resultat en la societat.
Tot el món de l’assessorament és molt complex i ampli , hi ha diversos termes ha orientar , per això els professionals han de detectar i centrar la seva tasca per a realitzar accions reals per ha obtenir resultats i canvis visibles.
5. En quines condicions es desenvolupa actualment la formació , l’assessorament,etc. Per al canvi educatiu?
Actualment en la societat que vivim del s.XXI , estem en una constant rapidesa del canvi , i és d’obligatorietat pujar al tren d’alta velocitat per assegurar-nos no perdre el bitllet i el trajecte . Però és una constant viatge sense fi , la formació al llarg de la vida, assessorament més oberts , flexibles i amb capacitat critica de detectar les fortaleses i debilitats . Les organitzacions han de ser més socials i obertes e impermeables.
“ Para percibir la actividad de los hombres y mujeres de un periodo histórico específico , ha que empezar por cuestionar lo que para ellos es incuestionable. Como diria Marx , uno no acepta las ilusiones de una época , las valoraciones que hacen los propios participantes de sus actividades intelectuales y programáticas , lo que deve hacer el investigador es situar estas actividades an la arena , del conflicto económico , edeológico y social.” Michael W.Apple (1986).
6. Claus dels processos d’assessorament per aportar canvis per al desenvolupament professional del professorat.
Els educadors han de comprometre’s en un anàlisis continu i profund de altres formes de teoria de sistemes.
Michael W.Appel diu:
· “Las lentes de los sistemas abiertos y los sistemas biológicos podrían proporcionar modelos de revelación excelentes para un nuevo examen.”
· “Sumergirse en las cuestiones y controversias que se producen dentro del sistema , para tomar consciencia de las dificultades concretas , teoricas y practicas .”
· “Dentro del discurso de sistemas hay alternativas que los educadores tienen que explorar todavía de un modo riguroso.”
És important ser realistes i no tràgics i els educadors tenen que aprendre o re aprendre . Han de deixar-se guiar per el treball d’anàlisis filosòfic que tracta de els maneres de raonament moral i d’argumentació avaluat iva.
7. Claus dels processos d’assessorament per aportar canvis en els centres educatius.
Segons Michael W.Apple s’ha de tenir en conte tres elements ; situar el coneixement , l’escola i al propi educador dins de les condicions socials reals que determinen aquests elements. La visió ha d’estar guiada per una mirada de justícia econòmica i social i la neutralitat del professional .
Aquesta visió no només ha de ser adaptada als professionals sinó en les organitzacions i les institucions que intervenen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada